1 Şubat 2008 Cuma

AŞURE

Muharrem ayında olmamız dolayısıyla her sene olduğu gibi bu sene de aşuremi pişirdim..Bereketinden mi yoksa içindeki besin değerinin yüksekliğinden mi bilmem aşure yaparken çok keyif alıyorum...
Aşure nerden gelmiş tarihçesi ne imiş diye ufak bir araştırma yaptım ve sizlerle paylaşmadan da edemedim her zaman ki gibi..Bir rivayete göre;
Nuh Peygamber, tufandan sonra, sular çekilince karaya çıkar. Günlerce azgın dalgalarla mücadele etmekten hem yorulmuş ve hem de acıkmışlar. Sınırlı sayıda yiyecekleri kalmış. Ancak bir türünden yemek yapmaya yeterli miktarda kalmadığı için elde var olan azar azar yiyeceklerin hepsini bir kazanda kaynatıp pişirmişler ve yemişler.


Aşureyle ilgili o kadar çok poz çekmişim ki :) hiçbirine kıyamadım ve hepsini yayınlama kararı aldım...Umarım bu resim bolluğu sizin de hoşunuza gitmiştir....



Bizim evde muharrem ayı dışında da pişirilen ve çok severek tüketilen bu geleneksel tatlımızın tarifine gelince;



MALZEMELER

2 su brd. aşurelik buğday

1 su bard. nohut

1 su bard. kuru fasulye

1 su bard. pirinç

1/2 su bard. mercimek

1/2 su bard. pilavlık bulgur

1 küçük kutu konserve mısır

1 su bard. kuru incir

1 su bard. kuru kayısı

3/4 su bard. kuru üzüm

1 ad. portakal kabuğu (Küp küp doğranmış)

4,5-5 su bard. toz şeker

4 ad. çubuk tarçın

15-20 ad. karanfil

1 çimdik tuz

Süslemek için;

Dolmalık fıstık

Fındık

Ceviz

Toz antep fıstığı

Toz tarçın

Badem

Kuş üzümü

Nar

HAZIRLANMASI:

1-Aşurelik buğdayınızı yıkadıktan sonra bir gece önceden ıslatın.

2-Kuru fasulyeyi bir gece önceden ıslatın.

3-Nohutu bir gece önceden tuzlu suda ıslatın.

4-Kuru üzümleri bir gece veya 3-4 saat önceden ıslatın.

5-Kayısılarınızı bir gece önceden ıslatın.Eğer bir gece önceden ıslatmayı unuttuysanız, onun yerine aşure yapımı sırasında küp küp doğrayıp ayrı bir kapta bir taşım kaynatabilirsiniz.Eğer ıslattıysanız kaynatmaya gerek yok.

6-Buğdayınızı, nohutunuzu ve kuru fasulyenizi ayrı ayrı kaplarda iyice yumuşayıncaya kadar haşlayın.(Bu üç malzemenin de çok iyi haşlanması gerekmektedir.Çünkü şekerle buluşup soğuduğunda bu üç malzeme dirileşmektedir.)Daha sonra buğdayı haşladığınız kaba nohutu ve kuru fasulyeyi de ekleyip beraber haşlamaya devam edin.

7-İçerisine ayrı bir kapta birlikte haşladığınız mercimek,bulgur ve pilav üçlüsünü de ilave edin.

8-Konserve mısırları ilave edin.

9-Büyük aşure tenceresi kaynarken kuru incirleri küp küp doğrayıp bir kaba alın.İçerisine küp küp doğranmış portakal kabuklarını ilave edin.Bir taşım kaynatın.

10-Şekerini ilave edin.(Ben çok tatlı olan aşureyi sevmiyorum.Bu nedenle 4-5 bard. şeker koyuyorum.Eğer çok tatlı seviyorsanız şeker miktarını ona göre arttırabilirsiniz.)Kıvamına göre bir miktar kaynamış su ilave edebilirsiniz.Kıvam ne çok sulu ne de çok katı olmalı...Çok katı olursa aşureler soğuduğunda malzemeler diri diri olur.(Ben kıvamı tuttururken ;aşureyi uzun saplı tahta bir kaşıkla karıştırdığınız zaman rahatça dönebilmesini dikkate alıyorum.)

11-Tencerenize küp küp doğranmış kayısıları, incirleri,üzümleri, karanfilleri ve portakal kabuklarını ilave edin ve karıştırın.İçerisine bir çimdik tuz atın.Bir taşım kaynattıktan sonra içine kabuk tarçınları ilave edip altını kapatın.

12-Aşure sıcakken kaselere bölüştürün ve soğumasını bekleyin.Eğer aşure sıcakken süsleme yaparsanız malzeme çöker.

13-İlk önce tarçını eleyin.Üzerine dilediğiniz gibi süsleyerek servis yapabilirsiniz.

Şimdiden afiyet olsun....